Alla inlägg den 9 juli 2009

Av Sara - 9 juli 2009 22:53

Idag ringde Per och väckte oss. Det blev helt upp och ner av allt. Hans arbetsgivare var upprörd och skällde ut honom. Då sa han upp sig, vilket var bra gjort för han har inte gjort något fel. Sedan ringde hans mamma och skällde på honom för hans arbetsgivare hade ringt henne och varit arg. Det var inte lätt att vara Per idag. Artikeln är inte ens publicerad och ändå är det upprört.


Jag måste åka hem i morgon för jag har glömt min mobil hemma och nu har jag varit utan den i fyra dagar. Undrar om det är någon som har ringt?


Jag har tänkt på det där med pengar idag. Alla har så olika inställning till pengar. Det jag tycker är mycket kan för någon annan vara växelpengar. Man pratar sällan om siffror utan mer om behovet av pengar. Så nu kommer jag att vika ut vår ekonomi i siffror.

  

När jag började på textilmuseet för 9 år sedan fick jag ut ca 7000 efter skatt. Då jobbade jag 50% och hade en dålig lön. Jag var låginkomstagare. Det identifierade jag mig aldrig som utan jag tog det som en utmaning att klara mig med lite pengar men ändå göra roliga saker.


Nu var det tänkt att vi skulle leva på R:s lön men eftersom att han blev sjuk så lever vi på hans sjukpenning. Jag har tur och kan jobba extra med brorsan men det känns konstigt att få betalt. Den här månaden fick R 12.500 kr. Jag fick 2.000kr och 5.000kr tillbaka på skatten. Jag känner mig rik och tänker att det ändå är märkligt hur allt löser sig på något vis.


Jag var så rädd att jag tagit ett dåligt beslut när jag tackade nej till jobb i sommar. Det har gjort ont i magen för att vi kanske inte skulle ha några pengar men nu är jag glad att jag var så klok. Det hade aldrig funkat om jag varit borta hela dagarna. Vi behöver varandra och det är viktigare än allt annat. Jag ser det som en utmaning att fortfarande kunna göra roliga saker så om ni vet något billigt boende i Göteborg tipsa mig! Jag ska ta med mig M på egen semester. Kram Sara

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards