Direktlänk till inlägg 10 maj 2010

Funderingar om roller

Av Sara - 10 maj 2010 12:41

Full fart just nu. Snart ska allt vara klart till skolan. Jag ligger fortfarande efter sedan Kina resan så det är bara att lägga i en extra växel och måla, måla, måla. Jag har ett stilleben i akryl, en egen komponerad akrylmålning, två "måla som" bilder och en del kvar att skriva innan jag är klar.


Sedan är det allt det där andra som man ska göra som städa, pyssla i trädgården, ta hand om barnen, tvätta, planera, allt möjligt med andra ord. Fredag är deadline så det är bara att fokusera på det jag måste göra. Varför sitter jag här och bloggar kan man fråga sig........


Det är en tanke som jag inte riktigt kan få ut ur huvudet och det är yta. Det är så otroligt spännande hur vi framställer oss själva. Vilken bild ger vi vår omgivning? En del är medveten, en annan omedveten. Jag tycker verkligen att det är så spännande när människor ger en bild av sig själva, berättar hur de är och verkligen målar upp alla sina bra sidor. Tänk att vi alla är så otroligt rädda för att visa alla våra delar. Styrkor och svagheter.


Undrar om människor behandlar en olikt beroende på hur man ger sken av att vara. Om jag framhåller mig själv, ser människor mig som att jag är mer framgångrik än om jag inte pratar om mig utan visar mina kunskaper?


Jag tänker mycket på ord och handling. Det går ju att säga ganska mycket saker. Ord är lätta att få ut ur munnen. Kvitter, kvitter. Åh du är så bra, jag har lyckats bra med det här men känslan och tanken behöver inte vara med. Handling genom att ta sin tid och visa vad man känner eller att man tar ett steg tillbaka för att lyfta någon annan. Det är inte alltid lika lätt.


Det här har med roller att göra. Jag är medveten om det. Jag läste intressanta böcker om våra rollspel när jag läste sociologi. Jag känner mig verkligen nyfiken på hur samspelet mellan människor fungerar. Det är så många faktorer som samverkar när vi förhåller oss till varandra. Det lär väl ta hela ens liv innan man riktigt förstår hur allt hänger ihop. I bland känner jag att jag får lite glimtar om hur allt funkar och det känns underbart, upplysande men det är svårt att behålla det ljuset. Jag fortsätter att fundera.....


Kram Sara

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 23 augusti 2010 22:30

Jag har varit dålig på att uppdatera men allt har snurrat på i en väldig fart. Det är knappt så att jag hinner med själv. Jag måste nog också börja träna för jag blir så trött fort. Kanske är promenader ett lätt sätt att börja på.   I morgon börj...

Av Sara - 1 augusti 2010 22:27

Haft en riktigt trevlig helg och då är det väl inte så konstigt att spänningar släpper och jag ligger här med migrän. Får ta det onda med det goda! Nu väntar jag på att min vän kommer så vi kan prata av oss en massa. Det brukar bli långa nätter och t...

Av Sara - 15 juli 2010 22:13


   Är nog lite deppig just nu. Det känns faktiskt ganska skönt att konstatera det. Får väl vara nöjd med tårarna som kommer titt som tätt, tankarna som mal på, bristen på energi och längtan efter att vara glad. Det är en process i livet. Kanske är ...

Av Sara - 14 juli 2010 15:15


   Vi hör rälsbussens signal och det är lagom varmt här inne. Åskan och regnvädret igår lättade upp den värsta hettan. Vi har varit på semester hos morfar. Det har varit varmt så klart. Barnen har uppskattat det rika djurlivet. Det finns sköld...

Av Sara - 6 juli 2010 21:30


     Det är okej med R. De kollade upp alla värden på sjukhuset och han fick komma hem. Nästa dag hade han lite kramp i händerna och var väldigt trött men han hade tur för det hade kunnat gå mycket värre.   Killarna och jag har precis börjat ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards