Alla inlägg under december 2009

Av Sara - 31 december 2009 13:29

Nu kom F och sa:

-Jag har en pärla i näsan mamma och den kommer inte ut.

-Nej, sa jag. Nyårsafton är inte den dag man vill få tag på en doktor.

F hade nästan hela fingret uppe i näsan och det enda man kan göra är att snällt be honom sluta peta. Fort ut i badrummet, korsa fingarna och hoppas att jag kan få ut den. Tar fram en näsduk och säger -Fräs! Han fräser men inget händer.

-Fräs säger jag igen lite mer desperat. Inget händer.

-Ta i och fräs igen ber jag och då...kommer en stor lila plastpärla ut. Puh!


Det här kan bli en rolig dag!


Kram Sara

Av Sara - 31 december 2009 13:15

Min man har precis gått upp och han ser ut som en zombie. Han har faktiskt varit ganska pigg i några dagar så det är okej om man inte orkar hela tiden.


I dag får barnen hjälpa till. Vi ska få besök i kväll och jag har tänkt att vara kapten så det gäller att få alla att hjälpa till ombord på den här skutan. F hjälper mig med disken. M och hans kompis har gått ut med hunden. Jag ska ordna så att barnen gör lite godis  och rullar köttbullar med mig.


Det blir varmrökt regnbåge, ugnsbakad potatis, köttbullar, sallad, bröd. Väldigt enkelt med andra ord. Vi längtar tills i kväll.


Kram Sara

Av Sara - 29 december 2009 16:24

Nu har lillebror och hans fästmö åkt hem till pappa. Det känns lite skönt för han har inte varit någon solstråle precis. Vi har varit lite irriterade på varandra. Han tycker att jag tjatar som mamma och jag tycker att han ska göra saker när jag ber honom så jag slipper tjata.


Oftast brukar vi ha det kul men jag känner väl att det är lite mycket runt mig så mitt tålamod är inte lika stort som det brukar. Jag får serva alla. Bara det att laga mat är en utmaning när alla äter olika saker. I går blev det tre olika rätter till middag. Lax, spenat, ris, vårrullar och pytt i panna. Inte så kul att laga mat då.


Jag bjöd brorsan på solskenssoppa i hopp om att det skulle göra honom glad men den enda som blev glad var jag. Han äter inte grönsaker så varje gång jag får i honom grönsaker som morötter och lök känner jag mig nöjd särskilt när han tycker att det smakar gott.


Ja, nu är det inte många dagar kvar av det här året. Jag kommer i håg milleniumskiftet när en liten söt M vaknade upp lagom till 12 slaget och var så glad. Jag hoppas att det nya året blir bättre än det gamla.


Kram Sara

Av Sara - 25 december 2009 22:21

Har precis kommit in från snöovädret. Är blöt och svettig men glad.


Jag blev uttråkad och grinig nu på kvällen när alla satt och gjorde sitt. Det var dataspel, tv, youtube alltså precis som vanligt. Jag hade en massa energi som behövde komma ut så jag gick ut och skottade.


Under tiden började tankarna mala på i gamla spår så när jag var klar gick jag på en promenad. Då kom jag på hur knäpp jag är som går och surar för saker jag kan ändra på. Jag traskade snabbt hem och där satt F i pyjamasen.


-Ta på dig overallen så går vi ut och åker pulka sa jag. Han var snabbt med på noterna och M hängde också på. Det var blöt snö så att åka pulka gick inte speciellt bra men var gör väl det när man kan slänga snö på varandra och göra snöänglar.


Skönt att göra tokiga saker sent på kvällen. Det känns som jag.


Kram Sara

Av Sara - 24 december 2009 23:01

God jul allesammans!


Vi har haft en skön dag utan stress eller jag blev lite stressad när jag inte hittade presenten till M som jag lagt på ett bra ställe. Rusade runt och trodde att jag blivit knäpp för jag kom i håg allt fram till att jag la den på det bra stället. R hjälpte mig att leta. Han hittade den inte heller. Började fundera på att be M leta efter den som en skattjakt men till slut hittade jag den bland örngotten. Skönt!


Alla blev glada över julklapparna men Fs uppenbara lycka över påsen med ballonger tog priset. Han blev toklycklig. En mobil till storebror och en påse ballonger till lillebror och båda är helt nöjda.


Hoppas ni också njuter av julen och stunder av lycka. Det är viktigt att göra det. Nu ska jag krama om min lilla kille som ligger brevid mig i sängen och är otroligt söt i sin nya pyjamas. Det är en ljusgul randig pyjamas från Himla med knappar fram. Änglalikt!


Kram Sara

Av Sara - 23 december 2009 09:56

Vi blev 8 st under natten. Vår familj, bästa kompisen, lillebror, hans fästmö och pappa. Pappa var så trött när han kom fram att vi inte ville att han skulle sätta sig i bilen och åka hem igen. Det är farligt att sova när man kör bil. I bästa fall hamnar man i diket.


Jag tycker verkligen att det är trevligt när huset är fullt. Det är skratt, stök och liv.


I dag är julen nära, det kommer nog vara svårt att sova i natt. Jag ser hur barnen blir pirrigare och pirrigare. Hur många paket får vi? undrar de. Vi retas och säger att vi inte ska öppna dem innan nyår, att alla paketen är till någon annan eller så är det bara kalsonger i de stora paketen. Barnen skrattar och gissar vad som är i paketen. Det är väldigt bra gissningar.


Nu ska jag sätta i gång med det jag tycker är allra roligast. Att baka och stöka i köket. Jag blir så avslappnad när jag bakar. Det blir bröd, kakor, färskost, lite marmelad och annat smått och gott. Hurra, vad jag ska njuta i dag!


Kram Sara

Av Sara - 21 december 2009 22:25

En snabbis innan jag somnar.......


Det var otroligt vackert när vi åkte in mot storstan i dag. Solen sken, det låg snö på alla träden. Väl i stan såg vi regnbågen. Den var helt rak. Jag fick en skön känsla i kroppen. Den tänker jag behålla i dag.


Jag tänker på min vän och håller tummarna för att allt kommer gå bra i morgon. Jag är verkligen ledsen att jag inte kan vara med.


Kram Sara

Av Sara - 21 december 2009 09:52

  

Tre dagar kvar innan dopparedagen och jag har tryckt på pause-knappen i en vecka. Nu är det dags att ta tag i saker igen.


Vi ska ut och storhandla för i morgon kommer lillebrors fästmö och ska stanna hos oss under jul och mellandagarna. Mamma är på väg till Kiruna för att fira helgerna med min gudmor. Det blir en annorlunda jul i år utan hela stora släkten men vi behöver lugn och ro för att bli hela. Små steg försöker vi ta.


I dag är det årets kortaste dag men vad gör väl det när snön ligger som ett tjockt täcke över hus och träd. Jag älskar att bo här.


Barnen hoppar upp och ner av förväntan. Hela december har bara varit en lång väntan. Snart, snart är det jul. Jag försöker strunta i måsten och bara göra det som är roligt. Borde därför helt släppa det där med att städa men jag dammar och tvättar fönster. Finner faktiskt en glädje av att torka bort de tjocka lager av damm som ligger som ett täcke av snö på alla mina saker.


Det är väl bara orken som tryter. Precis som mamma och min bror har jag högar av papper som väntar på att jag ska sätta in i pärmar. Det tar energi. Mitt nyårslöfte ska bli att börja rensa hårdare bland mina papper. Jag vill inte att de ta över mitt liv. Dela upp, ta små steg och gör det jobbiga på direkten. Då borde saker kännas lättare.


Jag har haft en skön morgon för mig själv men nu har nästan alla vaknat så jag ska börja skriva mina listor. Att göra: handla mat, plocka undan sommarskorna, städa badrummet, dammsuga.............


Kram Sara

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards